برجام و پرونده قطور پیمان شکنی آمریکا

برجام و پرونده قطور پیمان شکنی آمریکا

تهران- ایرنا- پرونده سیاه آمریکا در عهدشکنی و نقض آشکار قوانین بین المللی بر کمتر کسی پوشیده است و تلاش رئیس جمهوری این کشور برای خروج از برجام بر حجم این پرونده می افزاید، ضمن این که بدعتی برای نقض قوانین و کنوانسیون های بین المللی خواهد بود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، صلح و آرامش در جهان مستلزم وجود قوانین و حقوق منصفانه بین المللی و مهمتر از آن، حرکت بازیگران جهانی بر محور این قوانین است. در حالی که برخی کشورها با تکیه بر قدرت خود، هنجارها و قوانین بین المللی را نادیده انگاشته و در صورت صلاحدید به اقدامات دلبخواهانه دست می زنند. این موضوع پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری تازه کار این کشور بیش از هر دوره ای برجسته است.
در این یکسال و چند ماه که از عمر دولت ترامپ می گذرد، او نشان داده که اعتقادی به قوانین و سازوکارهای نهفته در سازمان های موثر بین المللی ندارد. ترامپ طبق روحیه تاجر مآبانه خود تا جایی به توافقات پذیرفته شده احترام می گذارد که برای دولت او از لحاظ اقتصادی ثمربخش باشد. درغیراین صورت عدم همراهی با توافقات بین المللی و خروج این کشور از آنها امری طبیعی است؛ موضوعی که در این مدت بارها اتفاق افتاده است.

 برجام یکی از این توافقاتی است که با وجود پشتوانه محکم با بی مهری رئیس جمهوری آمریکا مواجه شده و وی از هر فرصتی برای ناکام گذاشتن آن استفاده می کند. با وجود آنکه مقامات این کشور در دولت قبل ، تعهداتی را در متن برجام پذیرفته اند اما ترامپ تا کنون بندهای مختلف این توافق را آشکارا نقض کرده که بندهای 26، 28 و 29 از آن جمله به شمار می روند.
برخی بر این باورند که در عمل تاکنون هم آمریکا عضوی از برجام نبوده که اینک قصد خروج از این توافق را داشته باشد.
نقض عهد در اجرای برجام و نادیده انگاری قوانین بین المللی تنها یک مورد از اقدامات رئیس جمهوری این کشور است و در این مدت شاهد موارد زیادی از این دست بوده ایم که از آن جمله می توان به خروج آمریکا از پیمان جهانی مهاجرت و همچنین سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) اشاره کرد. رئیس دولت این کشور پیمان اقلیمی پاریس را که تمام جهان در آن عضویت داوطلبانه دارند، نادیده گرفت و از آن خارج شد. انتقاد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و تجدیدنظر طلبی در آن نیز از دیگر مواردی است که نشان می دهد همپیمانان دیرینه آمریکا هم از گزند تصمیمات ترامپ در امان نیستند.
نکته جالب توجه دیگر اینکه ترامپ خود را برای توجیه منطقی و جلب نظر دیگر بازیگران بین المللی به زحمت نینداخته و تلاشی برای پنهان نگهداشتن پیمان شکنی های خود به خرج می دهد. این در حالی است که دولت های قبل در ظاهر قضیه هم که شده خود را مقید به سازمان ها و اصول پذیرفته شده بین المللی نشان می دادند.
قدمت زیاده خواهی و تعهد گریزی آمریکا بیش از هر دوره ای به میانه قرن بیستم و جنگ جهانی دوم برمی گردد که ایالات متحده از لاک انزوا خارج و به استعمارگری متوسل شد. در سال آخر این جنگ خانمانسوز بود که آمریکا با بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی دو شهر بزرگ ژاپن بزرگترین نقض قانون بین الملل و حقوق انسانی را مرتکب شد؛ رخدادی که در جهان بی سابقه بوده و حمله اتمی به عنوان لکه ای سیاه تنها در پرونده ایالات متحده ثبت شده است.
پس از آن به تدریج بر ویژگی های سلطه طلبی و خودمحوری آمریکا افزوده شد تا جایی که در آغاز هزاره سوم با حمله به دو کشور آسیایی (افغانستان و عراق)، آغازگر بحرانی در این قاره پهناور بود که تا به امروز نیز متوقف نشده است. ضمن این که نه تنها وعده مقابله با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در این کشورها و مناطق پیرامونی تحقق نیافت که هر روز کلاف در هم تنیده تنش ها پیچیده تر می شود.
از منظر دیگری نیز می شود به تبعات تعهدگریزی آمریکا نگریست و آن بی اعتمادی جهان به مذاکره و توافق با این کشور است؛ موضوعی که در مورد توافق احتمالی آمریکا با کره شمالی خود را نشان داده است. پیونگ یانگ که سال ها پیش با پیمان شکنی آمریکا مواجه شد، حال که مجددا آماده مذاکره با مقامات آمریکایی برای حل و فصل اختلاف هسته ای است به کاخ سفید با دیده تردید و بی اعتمادی می نگرد.
بنابراین رفتار برجام ستیزانه آمریکا به عنوان عضوی از اعضای این توافق بیش از پیش به نگرانی سران پیونگ یانگ دامن زده است. در همین زمینه «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه چند ماه پیش اظهار کرد که مقامات کره شمالی بارها با عنایت به احتمال خروج آمریکا از برجام به ما گفته اند که نیازمند تضمین های امنیتی هستند.
برجام گریزی آمریکا افزون بر افزایش بی اعتمادی در مناسبات بین المللی، خطر دیگری را نیز متوجه جهان می کند که آن فرو ریختن قبح قانون شکنی و تبدیل شدن آن به یک بدعت است. بی تردید بی اعتنایی به توافقی که از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و دبیر کل سازمان ملل گرفته تا قدرت های اروپایی و آسیایی، حامی آن هستند، نه تنها به بی اعتباری آمریکا می انجامد که جایگاه سازمان های مهم بین المللی را زیر سوال می برد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: برجام و پرونده قطور پیمان شکنی آمریکا ، اخبار مهم ، اخبار رهبری ، اخبار ارتش
[ یک شنبه 16 ارديبهشت 1397 ] [ 16:23 ] [ مهدی زنده دل ]
[ ]